Strømtårn

En energipolitikk for framtida

Vedtatt politikk fra Fylkesårsmøtet 2024

Den energipolitiske uttalelsen fra årsmøtet i 2023 starter sånn:

«Norge har og skal ha full nasjonal råderett over kraftpolitikken. Vi bestemmer hva som skal bygges, og hvor det skal bygges. Tilgang til rikelig med ren og rimelig kraft skal komme industrien i hele landet til gode.

Slik formulerer Arbeiderpartiet vår kraftpolitikk på APs hjemmesider, og Trøndelag Arbeiderparti gir sin tilslutning til dette. I 2022 vedtok årsmøtet en lengre uttalelse “Strøm - et nasjonalt fellesgode”. Der var et av kravene en større politisk styring over kraftmarkedet samt større satsing på nye energiformer og energieffektivisering. Trøndelag Arbeiderparti mener fortsatt vi har en krevende situasjon for å finne fremtidens løsninger som bidrar til industriutvikling og nye arbeidsplasser, samtidig som vi sikrer befolkning og næringsliv forutsigbare energipriser.»

Mye mer enn disse to avsnittene fra de siste to års uttalelser er fortsatt like aktuelle og kunne vært tatt med også i år. Dette viser at det er behov for å øke tempoet og å gå fra ord til handling. Samtidig må vi erkjenne at det er mange områder innenfor energipolitikken at tiltakene tar flere år å gjennomføre.

Da gasslagrene i Europa var på sitt laveste var det snakk om at EU ville se på måter å frikoble kraftprisen fra gassprisen. Det vil si gå bort fra såkalt marginalpris, der den «siste» og derfor dyreste kilowattimen i markedet bestemmer prisen på all strøm. Trøndelag Arbeiderparti har ingen tro på at dette blir innført i EU og at Norge selv må innføre regulatoriske grep for å kontrollere og stabilisere kraftprisene her hjemme.

Energikommisjonens rapport fra 2023 som fikk navnet «Mer av alt, raskere» og konkluderer med at Norge trenger 60 TWh mer strøm innen 2030 for å nå utviklingsmålene. 20 TWh skal dekkes inn ved energiøkonomisering og 40TWh skal være ny produksjon. NHO og LOs rapport «Kraftløftet» støtter opp om dette. Hvis vi ikke kommer i gang med å bygge mer kraftproduksjon raskt styrer vi mot underskudd innen få år, også i Trøndelag.

Ingen av rapportene fokuserer spesielt på kjernekraft som en løsning på kort eller mellomlang sikt. Det påpekes at kjernekraft krever oppbygging av kompetanse, utvikling av teknologi, store investeringer, løsninger på avfallsproblemet, store og ikke minst lange reguleringsprosesser.

Alt dette er riktig, og nettopp derfor er det viktig å komme i gang med disse prosessene i parallelle løp for å være godt rustet for det langsiktige behovet stadig flere mener vil komme. Å ta en defensiv posisjon her vil gjøre at vi mister mange år med utvikling dersom det ventede behovet blir en realitet.

Erkjennelsen av at våre kraft- og nettressurser er begrenset har truffet oss med full tyngde. Vi har for første gang en situasjon i Norge der det er mange flere som ønsker å koble til nytt - eller øke sitt forbruk enn det er kapasitet til. Nye prosjekter må derfor stå i kø for å få tillatelse til å knytte seg til nettet. I dag plasseres disse i kø ut fra søknadstidspunkt og modenhet på tiltaket. Trøndelag Arbeiderparti mener at vi bør prioritere strengere når vi skal fordele knappe ressurser. Vi går derfor inn for at det bør innføres ytterligere kriterier for tilknytning. Nye kriterier bør hensynta eksisterende næring, miljømessige fordeler, antall varige norske arbeidsplasser og norsk verdiskaping. For offshore-næringen må det stilles rekkefølgekrav om egen strømproduksjon, før tilknytning til fastlandsstrøm kan tillates. Det må snarest etableres dialog med bransjen for å utrede om det er mulig å utsette idriftsettelse av pågående prosjekter inntil ny kraftproduksjon er på plass.

Investeringen i ny vannkraft er altfor lave. Det som ofte kalles arvesølvet vårt, er i ferd med å forvitre på grunn av at våre offentlig eide vannkraftverk har blitt «utbyttemaskiner» for å klare å balansere stadig strammere budsjetter i kommunene. At kommune Norge nærmest er avhengige av høy kraftpris, mens privatkunder og næringsliv sliter er et paradoks som storsamfunnet må bidra sterkt til å løse. Samtidig må vi tørre å utfordre verneforskriften for vassssdrag, spesielt der det vil gi dobbel gevinst i form av flom- og rassikring.

Trøndelag Arbeiderparti vil:

• Øke tempoet i utviklingen av nytt strømnett gjennom raskere planprosesser
  • Øke investeringene i ny kraftproduksjon innenfor alle tilgjengelige teknologier og prioritere tiltakene med lavest konsekvenser for klima- og natur først.
  • Innføre bedre incentiver for investeringer og oppgradering av vannkraft
  • Ta større kontroll over prissettingen og utenlandshandelen på kraft.
  • Prioritere eksisterende næring, miljømessige fordeler, antall varige norske arbeidsplasser og norsk verdiskaping når nytt kraftforbruk skal tildeles
  • Innføre rekkefølgekrav  om nok utslippsfri egenproduksjon av strøm for alle framtidige elektrifiseringsprosjekter på sokkelen sånn at fastlandstilkobling ikke gir nettoforbruk av landbasert kraft.
  • Starte et systematisk arbeid for tidlige planprosesser og kunnskapsheving innenfor kjernekraft
  • Sørge for at så mye som mulig av ny kraftproduksjon skal være offentlig eid
  • Utvikle strømstøtteordningen og andre ordninger på en måte som premierer energieffektivisering
  • Kommunene skal fortsatt ha vetorett i vindkraftsaker
  • Be om at den planlagte elektrifiseringen av olje- og gassaktivitetene på Midt-norsk sokkel via overføringskabler fra land stanses.