Foreldrepermisjon og rett til barnehageplass

Vedtatt politikk fra Fylkesårsmøtet 2024

Skal vi leve i et samfunn som skal ha som mål om å være fullstendig likestilt, må man tørre å ta modige valg. I dag er det dessverre en sterk ujevn fordeling over hvem som tar ut ulønnet permisjon blant foreldre. Det er som oftest mor. Da er det vår jobb som sosialdemokrater og bygge systemer som river ned slike skiller.

Barn som fyller ett år senest innen utgangen av august det året man søker om barnehageplass, har etter søknad rett til å få plass fra august. Fyller barnet ett år i september, oktober eller november har det rett til å få plass i barnehagen innen utgangen av den måneden barnet fyller ett år. Barn født i desember, januar, februar, mars, april, mai, juni og juli må vente hhv 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 og 1 måneder etter de er fylt ett år- for å ha rett til barnehageplass.

Når foreldre er ferdige med sin 80 % eller 100 % foreldrepermisjon – må de ha mulighet til å vende tilbake til arbeidslivet eller utdanning. Dette helt uavhengig av om barnet fyller ett år i februar eller oktober. Dersom vi bidrar til å gjøre overgangen fra permisjon til arbeidslivet vanskelig – vil det gjøre det mindre attraktivt å få flere barn, og det kan bidra til at yngre mennesker, særlig kvinner, blir mindre attraktive i arbeidsmarkedet. Dette er forskjeller vi må viske bort.

Nå blir det innført redusert makspris i barnehagene, og en forlengelse av foreldrepermisjon kan bli aktuelt – og for mange er dette veldig kjærkommet. Vi mener imidlertid at man bør bruke penger på økt grunnbemanning i barnehage, og mulighet for rullerende opptak i barnehager. Det vil være et veldig viktig tilskudd til lommeboka for småbarnsforeldre – at de ikke trenger å gå flere måneder i ulønnet permisjon. Samtidig vil økt grunnbemanning gi enda bedre kvalitet i barnehagene – noe som også kan gjøre rekruttering til barnehageyrket enklere.

• Øke grunnbemanning i barnehage for å sikre mulighet for rullerende opptak
  • At barn skal ha rett til barnehage når foreldrene er ferdig med foreldrepermisjon og skal tilbake til arbeidslivet eller utdanning.
  • Avvikle kontantstøtten for barn mellom 18 og 24 måneder.
  • Øke foreldrepermisjonstiden til 14 måneder.
  • At fødselspermisjonen på 3 uker skal gjelde for begge foreldrene.
  • At arbeidsgivere må legge bedre til rette for at menn skal ha omsorgsansvar.
  • Øke barnetrygden.