Obligatorisk samfunnsplikt

En ny sikkerhetspolitisk tid gjør det nødvendig å styrke nasjonal sikkerhet og beredskap. I tillegg er det et økende behov for arbeidskraft i viktige samfunnssektorer, og derfor ønsker Trøndelag Arbeiderparti et år med obligatorisk verne- eller samfunnsplikt. Som alternativ til militærtjeneste bør det legges opp til samfunnstjeneste innen helse- og sosialsektor, oppvekstfelt og humanitære/frivillige organisasjoner.

Ungdomskullene består av rundt 60 000 årlig, men under 10 000 av disse ungdommene gjennomfører førstegangstjeneste. I en stadig mer usikker verden, trenger vi en styrking av det norske forsvaret, beredskapen og forsvarsevnen. Trøndelag Arbeiderparti ønsker å styrke og revitalisere den allmenne verneplikten, og mener det er et viktig og riktig steg i arbeidet for å styrke nasjonal sikkerhet og beredskap.

Obligatorisk samfunnstjeneste kan også bli et viktig virkemiddel for å sikre arbeidskraft i hele landet. Vi står overfor mange uløste oppgaver og mangler personell til å utføre dem. Selv i et arbeidsliv preget av høye kompetansekrav er det et stort behov for praktisk arbeidskraft. Behovet strekker seg bredt, og kan for eksempel være assistentarbeid i skole og barnehage, eller på sykehjem og i hjemmesykepleien.

I tillegg vil et pliktår være bra for fellesskapet og den enkelte. Det vil bidra til å bygge et samfunn hvor ansvar, samarbeid og solidaritet skal i sentrum, og det gir den enkelte muligheten til å utvikle seg selv, få verdifull arbeidserfaring og forståelse for ulike samfunnsbehov.

Trøndelag Arbeiderparti vil:

• Styrke og revitalisere den allmenne verneplikten, hvor flere innkalles.
  • Innføre et pliktår med samfunnsplikt, som alternativ til militærtjeneste, rettet prinsipalt mot helse- og sosialsektor, oppveks ctfeltet og humanitære/frivillige organisasjoner.
  • Styrke sivilforsvarets evne til å ivareta sivilbefolkningens behov for beskyttelse ved å øke rekruttering fra vernepliktige i forsvaret, og vurdere en utvidelse av tjenesteplikten.