Samferdsel

Vedtatt politikk fra Fylkesårsmøtet 2024

Valgkamp

Vei

I Trøndelag har vi over 6000 km fylkesvei, 4000 km kommunal vei og nesten 800 km riks- /Europavei. Disse veiene binder grender med byer, kommuner med kommuner, Trøndelag med resten av landet og Norge med Sverige. De er helt avgjørende for at næringslivet skal få fraktet varene sine, at folk skal komme seg på jobb og at barn skal føle seg trygge på vei til skolen.

Vei i et beredskapsperspektiv

Russlands fullskala invasjon av Ukraina i februar 2022 har gjort at store deler av Europa har måtte tenke nytt rundt egen beredskap. For Norges del har også Sveriges inntreden i NATO i begynnelsen av mars 2024 gjort Trøndelag til en kritisk region for NATOs forsvarsevne i nordlige Europa. Trøndelag Arbeiderparti forventer at E14 tas inn i ny NTP for å gjøre den i stand til å håndtere den allerede økte trafikken i tillegg til å knytte sammen Sverige med Norskehavet. Også den høyst nødvendige utbedringen av fv30 må ses på i denne sammenhengen.

Vedlikeholdsetterslep

Etter at staten overførte ansvaret for store deler av det norske veinettet til fylkeskommunene har etterslepet på disse veiene økt år for år. I Trøndelag er dette etterslepet estimert til 8 mrd norske kroner. Det betyr at store deler av veinettet i Trøndelag er av en standard som vesentlig øker faren for trafikkulykker og gjør innbyggerne utrygge. Fylkeskommunen alene vil aldri makte å ta igjen et slikt etterslep og det er en forventning fra Trøndelag Arbeiderparti om at staten tar en betydelig del av ansvaret for finansieringen av dette.

Bompenger

Prinsippet om at bilistene som bruker veien betaler for den er i utgangspunktet godt. Problemet oppstår når stadig dyrere vegprosjekter skal finansieres av et mindre antall bilførere. Dette gjør at det per definisjon blir dyrere for folk i distriktet å få ny veg, enn de i byen. Kollektivtransport er gjerne heller ikke et alternativ i disse områdene. Det må derfor finnes alternativer til bompengefinansiering. Vegprising ville heller ikke løst dette problemet. Staten er nødt til å ta en større del av regninga, spesielt for vegprosjekter som utgjør eneste reisemåte for lokalbefolkningen.

E6/Nye veier

Nye Veier AS ble opprettet av Solberg- regjeringen i 2015 med mål om å effektivisere veiutbyggingsprosjekter og få mer igjen for pengene. Nye Veier fikk selv vurdere rekkefølge og prioritering av prosjektporteføljen sin. Dette skjedde samtidig som flere andre statlige virksomheter også ble oppsplittet i effektiviseringens navn. Trøndelag Arbeiderparti mener Statens vegvesen, gitt de samme forutsetningene, kunne løst de samme oppgavene.

I 2018 inngikk Nye Veier avtale med entreprenøren Acciona om bygging av ny E6 Ranheim - Værnes med en planlagt åpning av ny vei i 2025. Sommeren 2023 ble Nye Veier og Acciona enige om å avslutte kontrakten og prosjektet ble sendt ut på anbud på nytt i desember 2023. Flere lokale beslutningstakere og innbyggere har opplevd å ikke bli lyttet til i prosessen og skepsisen til prosjektet toppet seg med raset i Stavsjøfjelltunnelen som satte en stopper for Accionas utbygging.

• At staten skal forplikte seg til en vesentlig finansiering av det fylkeskommunale vedlikeholdsetterslepet. Det bør vedtas et mål for når etterslepet skal være tatt igjen.
  • At staten tar et større ansvar for finansieringen av fylkesvegprosjekter som utgjør eneste reelle transportvei og hvor kollektivtilbudet er utilstrekkelig
  • At det skal åpnes for 40-års nedbetalingstid for ferjeavløsningsprosjekter.
  • At E14 prioriteres i ny NTP.
  • Nye veier innlemmes i Statens Vegvesen.
  • At fv30 vurderes som beredskapsvei i forbindelse med Sveriges inntog i NATO.
  • Kreve å få framlagt en framdriftsplan og en dato for ferdigstillelse av prosjektet Ny E6 Ranheim - Værnes. Saken skal granskes og finansieringen vil også inngå i denne granskingen.

Kollektiv

Jernbane

Under regjeringen Solberg ble den norske jernbanesektoren splittet opp i om lag 25 ulie selskaper, etater, direktorater og foretak som må samarbeide for at den norske jernbanen skal gå på skinner. Det har ført til mer byråkrati og dårligere samhandling. Arbeiderpartiet mener det norske togtilbudet og de ansattes rettigheter blir bedre ivaretatt om denne oppsplittingen reverseres.

Jernbanen har et enormt uforløst potensial i Trøndelag. Det ligger store muligheter til å knytte fylket vårt tettere sammen ved å få hyppigere avganger, kortere reisetid og lavere pris. Arbeiderpartiet vil jobbe for at toget blir den foretrukne pendlermetoden mellom de store regionsentrene våre. Da må Trønderbanen og Rørosbanen elektrifiseres og vi må få halvtimesavganger på Trønderbanen. Store deler av Trøndelag opplever også at toget utkonkurreres på pris av de fleste andre transportalternativer. Trøndelag Arbeiderparti vil jobbe for å senke billettprisene på Trønderbanen.

Buss

Bussens rolle er ulik i og utenfor miljøpakkeområdet. I Stor- Trondheim er målet at bussen skal utkonkurrere bilen. Det vil aldri kunne være målet i distriktet. Likevel skal alle ha tilgang til et offentlig kollektivtilbud uansett hvor i Trøndelag du bor, til en overkommelig pris. Det er bra for lommeboka og det er bra for klima.

I 2028/2029 er det oppstart av nye bussanbud i Trøndelag, både i og utenfor miljøpakken.

Arbeiderpartiets utgangspunkt er at vi må levere et bedre tilbud enn det vi gjør i dag. Det kommer til å kreve at vi tør å tenke nytt. I regionbussanbudet må det legges til rette for mer fleksibilitet, mer bestillingstransport og færre store, tomme busser som kjører til faste tidspunkter. Samtidig som det må opprettholdes et godt basistilbud.

Bussen i Trøndelag er for dyr og i 2024 har vi den dyreste periodebilletten i Norge. For mange utgjør dette en økonomisk terskel som tvinger dem til å velge andre løsninger. Samtidig er det mange som er avhengig av bussen som nå opplever at økonomien blir trangere. Derfor vil Trøndelag Arbeiderparti halvere prisen på periodebilletten både i og utenfor miljøpakken.

Mobilitetsløsninger

Hele det offentlige kollektivtilbudet må knyttes bedre sammen. Morgendagens mobilitetssystem kommer til å bestå av mange ulike transportmetoder. Brukernes opplevelse av dette systemet må oppleves så helhetlig som mulig og planleggingen av reisen må kunne gjøres fra startsted til sluttsted uten å måtte forholde seg til mange ulike tilbydere, apper og billetter.

Flytilbudet

For enkelte deler av Trøndelag er flytilbudet en helt sentral del av kollektivtilbudet. I 2024 trer nye avtaler om FOT- ruter i kraft. Trøndelag Arbeiderparti er godt fornøyd med at regjeringen har levert nattparkering for fly på Røros og halvering av maksprisene, men det er viktig at reduserte priser ikke går på bekostning av kvaliteten i tilbudet. Blant annet i Nærøysund og Namsos er det avgjørende at dette tilbudet tilpasses det voksende næringslivets behov.

Trøndelag Arbeiderparti er også godt fornøyd med at staten tar utgiftene knyttet til flytilbud ved Ørland lufthavn. Pr i dag er dette finansiert over forsvarsbudsjettet. Når denne finansiering utgår om 3 år er det viktig at lovnaden om overføringen til FOT- rute blir gjennomført.

• Halvere prisen på ATBs periodebilletter i hele Trøndelag.
  • At nattbussavgangene tilpasses utelivets åpningstider og går fra endeplass til endeplass.
  • Planlegge elektrifiseringen av Trønderbanen til Steinkjer og at to tog i timen er på plass innen 2027.
  • At oppsplittingen av den norske jernbanemodellen reverseres.
  • Jobbe for reduserte priser på Trønderbanen.
  • Si nei til Heggstadmoen/Heimdal som ny hovedgodsterminal for Trondheim.
  • At nytt regionbussanbud fra 2028/2029 i skal legge opp til et mer fleksibelt tilbud med økt bruk av bestillingstransport.
  • Jobbe for at det nye “hjem for en 50- lapp”- tilbudet legger til rette for reiser på tvers av kommuner.
  • At elever som bor på hybel i forbindelse med skolegang skal få tilbud om gratis bussreise tur/retur hjemmet en gang i uken.
  • At det i inngåelse av nye avtaler knyttet til FOT- ruter tas hensyn til lokale behov for avgangstider.
  • Utvide ordningen med bildeling inkludert i periodebilletten.
  • Inkludere tilgang til bysykler i periodebilletten hos ATB og senke prisene på bysykler generelt.
  • Innføre periodekort som følger studiesemestrene.
  • At prisene på togbilletter skal samkjøres med ATBs soneprissystem.
  • Følge opp elektrifiseringen av Røros- og Solørbanen.