Trygghet for arbeid, familie og fritid

En familie på to barn og to voksne spiller kort utendørs. Foto: Øivind Haug

Arbeid til alle vil alltid være Arbeiderpartiets hovedprioritet, og aldri har det vært flere i arbeid i Norge enn akkurat nå. Samtidig står over 100 000 unge utenfor det ordinære arbeidslivet. Derfor må vi skape et enda mer inkluderende arbeidsliv, som utnytter den arbeidskraftreserven som finnes i samfunnet. Dette er bra for samfunnsøkonomien og for den enkelte. Derfor vil Arbeiderpartiet alltid søke løsninger som bidrar til et ryddig, organisert arbeidsliv – og alltid kjempe imot løsninger som fører til fragmentering av arbeidslivet og lavere organisasjonsgrad.

Vi opplever i dag en økende mangel på kunnskap om arbeidsgiverrollen, noe som kan skape unødvendig uro blant ansatte. Dette skyldes ofte uvitenhet og mangel på kunnskap om lov- og avtaleverk. Derfor bør det være et krav at nye næringsdrivende kan dokumentere kompetanse på dette området ved oppstart. Økt kompetanse kan i mange tilfeller bidra til et bedre arbeidsmiljø og en bedre arbeidshverdag for arbeidstakerne

For at alle skal oppleve et anstendig arbeidsliv der flere skal klare å stå lengre i arbeid, må man redusere risikoen for slitasje på muskel- og skjelettsystemet. Innenfor flere kvinnedominerte yrker har tilgangen på arbeidstøy og sko vært en utfordring, særlig i offentlig sektor. Sko må betraktes som nødvendig arbeidstøy for alle ansatte som må bevege seg mye på hardt underlag, der hele eller deler av arbeidsdagen foregår utendørs, eller det er fare for spredning av sykdommer. Dette er en god investering i arbeidstakernes helse.

Den teknologiske utviklingen vi ser starten på i dag med bruk av kunstig intelligens (KI), vil påvirke våre arbeidsplasser og kan utfordre skillet mellom arbeid og fritid. Det er viktig at arbeidstakerne får opplæring og medbestemmelse i bruken av de nye digitale verktøy, for å sikre opprettholdelse av kompetanse, og et tydelig skille mellom jobb og fritid.

I dag bruker mange familier av sine feriedager gjennom året, for å dekke inn dager der barnehagen er stengt, for eksempel ved planleggingsdager. Vi mener arbeidstakerne må sikres en rett til permisjon på slike dager. Dette kan gi familiene større mulighet til å ta ut ferie i fellesskap.

Vi må ha et arbeids- og samfunnsliv som tar vare på mennesker i alle livsfaser og virker sosialt utjevnende. Alderspensjon fra folketrygden må også innrettes slik at den utjevner sosiale forskjeller både i økonomi og levealder.

• Videreutvikle ungdomsgarantien og følge opp med økte rammer, slik at de som står i fare for å havne utenfor arbeidslivet får tett og lengre oppfølging.
  • Gi bedre, kvalitetssikret og personlig veiledning til elever i ungdomsskolen rundt valg av videre studie i videregående opplæring og muligheter og forventninger fra arbeidslivet.
  • Styrke samarbeidet mellom NAV, barnevernet og oppfølgingstjenesten for å sikre rask, hensiktsmessig og effektiv hjelp, oppfølging og veiledning til unge
  • Øke satsingen på kvalifiserende tiltak for folk som står utenfor arbeidslivet.
  • Øke satsingen på samarbeid mellom næringslivet og utdanningsinstitusjonene for å skape flere praksisplasser.
  • Oppfordre til et mangfoldig arbeidsmarked, med fokus på likestilling og inkludering.
  • At alle kommuner må ha en handlingsplan med konkrete tiltak med mål om å hindre ungt utenforskap.
  • Oppfordre til at en større andel av lønnsdannelsen skjer gjennom kronetillegg. Dette vil redusere forskjellene og bedre verdsetter hele laget i arbeidslivet.
  • Øke fagforeningsfradraget.
  • Gjennomføre en oppvekstreform som reduserer egenbetalingen i barnehage med mål om gratis barnehage på sikt.
  • Gi rett til permisjon for en forelder eller foresatt dersom barnehagen har stengt.
  • Lovfeste «retten til å logge av» for å sikre et tydelig skille mellom jobb og fritid.
  • Styrke ansattes medbestemmelse i digitaliseringsprosesser og sikre nødvendig kompetanse for å ta i bruk digitale løsninger.
  • Påse at norske lønns- og arbeidsvilkår overholdes ved etablering av virksomheter basert på digitale plattformer.
  • At alle med 100 % uføretrygd skal kunne tjene inntil 1 G. Dette er en økning fra dagens 0,4 G.
  • At det utredes hvorvidt personer som mottar arbeidsavklaringspenger (AAP) bør ha mulighet til å tjene 1 G før avkortning.
  • At pensjonen justeres i takt med gjennomsnitt av pris og lønnsvekst og at det i tillegg utbetales et årlig kronetillegg for å heve minstepensjonen.
  • At økningen i trygden skal følge inflasjonen og de faktiske levekostnadene.
  • Heve de laveste sosialhjelpssatsene.
  • Arbeide for at arbeidsgivers lovpålagte pensjonsinnskudd (OTP) i privat sektor økes til minst 4%.
  • Økte bevilgninger til veldedige organisasjoner som deler ut matvarer mer enn det som er budsjettert for i 2024.